أهم 10 نصائح لكيفية قيادة السيارة

أهم 10 نصائح لكيفية قيادة السيارة
13 Dec, 2018 25857

عشان تشتري سيارة مستعملة أو جديدة ضروري تحدد مستواك في القيادة وتحاول تطور منه عشان تتجنب حدوث آي حوادث على الطريق أو مخالفات  في القيادة ,عشان كدا هنقدملك أهم 10 نصائح لقيادة أي سيارة:

1- حزام الأمان:

برغم  إن وسائل الإعلام المختلفة دايماً بتقدم نصيحة استخدام حزام الأمان إلي إن معظم الناس بتتجاهل النصيحة دي  برغم إنها ممكن تكون سبب النجاة ليهم من أي حادث,عشان كدا دي من أهم 10 نصائح لقيادة أي سيارة.

2- الالتزام بقوانين السير :

ضروري تلتزم بقواعد المرور وقوانين السير عشان تتجنب أي مخالفات، زي إنك تحدد مسافة فاصلة بين سيارتك وبين أي سيارة آخري ،الحد الأقصي لسرعة السيارة ،وضع حزام الأمان، تحديد المساحة المخصصة للطرق ،المساحة المخصصه للمشاه، والالتزام بإشارات المرور.

3- الالتزام بقوانين القيادة:

من أول نصائح الآمان في القيادة هي النظر في مرآه السيارة بشكل دائم ومستمر ،ووضع الرجل بطريقة مؤهلة للضغط على الفرامل عند حدوث أي امر طارىء لتجنب حدوث أي حوادث,دى أهم نصيحه للقياده بشكل آمن.

    

4- لاتتعدى السرعة القصوى:

لكل طريق السرعة القصوى الخاصة بيه فمهم إنك تلتزم بها لسلامتك ولسلامه أسرتك, حتى فى حاله إن  الطريق مفتوح لا تأمن لمفاجآت الطريق.

5- توجيه الكشافات بشكل سليم :

ممكن تستخدم الكشافات كا آداه مساعده لك في الطريق ,وتجنب كثره استخدامها لأنها تزعج قائدي السيارات وتشتت انتباههم ,ودي من نصائح القيادة الضرورية حتى لاتؤثر بالسلب على أي سائق آخر فيتسبب فى حدوث آي حادث .

6- القيادة في الظروف المناخية السيئة:

حاول الابتعاد عن القيادة فى الظروف المناخيه السيئه مثل الأمطار والعواصف إلا للضروره القصوى ,لأن التحكم فى عجلة القيادة فى الظروف دى بيكون الى حد ما صعب.

7- لا تشتت انتباهك:

حاول انك متستخدمش تلفونك في الطريق حتى لايتشتت انتباهك,وتعرف تركز دايماً مين حولك,ودى من أكتر نصائح القيادة اللي دايماً بنتجاهلها .

8- فحص السيارة:

مهم إنك تفحص سيارتك قبل القيادة ودا عشان تتفادي أي ضررأو تلف مفاجىء.

9- تجنب المنحنيات

تجنب تخطي المنحنيات بسرعة عالية، أو الانحراف يميناً أو يساراً عن مسارك أثناء القيادة.

10- البنزين:

تأكد من كمية البنزين الموجودة في سيارتك,حتى لاتتفاجىء في منتصف الطريق بإنتهائه خاصة لو كنت هتسافر.

   

بكدا يكون خلص أهم 10 نصائح لقيادة السيارة ،شاركوا مبتدىء القيادة بنصائكم عشان  يتجنبوا حدوث أي حاددث .

اشهر الماركات

سيارات مستعملة للبيع